Творчески фигури и кръговрат на изкуствата в прозата на Ерик-Еманюел Шмит
Творчески фигури и кръговрат на изкуствата в прозата на Ерик-Еманюел Шмит

Творчески фигури и кръговрат на изкуствата в прозата на Ерик-Еманюел Шмит

  • Модел: Творчески фигури и кръговрат на изкуствата в прозата на Ерик-Ема
  • Наличност: В наличност
  • 26.00 лв.

Монографията "Творчески фигури и кръговрат на изкуствата в прозата на Ерик-Еманюел Шмит" изследва интермедиалните и интертекстуалните практики през първия прозаически период в творчеството на Ерик-Еманюел Шмит (1994 - 2020) и анализира богатата галерия творчески фигури, свързани с повтарящи се наративни матрици и архетипи. Кръговратът на музика, визуални, сценични и драматични изкуства се разглежда като основен фактор за вътрешното единство на Шмитовата проза, съчетаваща приемственост и своеобразие. Проследяват се форми и функции на естетическото преживяване и модуси на емпатичното съпреживяване в интердисциплинарна перспектива. Откроените автотекстуални наративни матрици, лайтмотиви, обединяващи стратегии и интермедиални техники са показателни за настъпилите изменения в литературните парадигми при прехода от XX към XXI век.

Главен асистент д-р Антоанета Робова преподава дисциплините Френска литература - модернизъм и авангардизъм, Литературна стилистика и води писмени упражнения в катедра Романистика на ФКНФ, СУ Св. Климент Охридски. През 2012 г. защитава докторска дисертация под съвместно научно ръководство на тема Митични фигури в съвременния френскоезичен роман. Основните ù научни интереси са в областта на френската литература на XX и XXI век, сравнителното литературознание, литературната стилистика, митокритиката. Участвала е в национални и международни конференции и конгреси (Франция, Италия, Испания, Румъния и други). Публикувала е студии и статии в колективни монографии и научни издания. От 2021 г. е член на редколегията на списанието за сравнително литературознание Colloquia Comparativa Litterarum.


СЪДЪРЖАНИЕ:

  • Въведение;
  • Насоки и обхват на критическите изследвания на творчеството на Е.-Е. Шмит;
  • Преглед на научните статии;
  • Обзор на научните сборници и монографии;
  • Предмет, научни цели и (хипо)тези на монографията;
  • Предмет и литературен корпус на труда;
  • Кръговратът на изкуствата - метафорично за интермедиалните и интертекстуалните практики като оператор на автотекстуална спойка;
  • Интертекстуалност, интермедиалност, автотекстуалност: теоретични и терминологични уточнения;
  • Кръговрат на изкуствата в тематичните поредици и сборниците с разкази;
  • На кръстопътя между музиката и литературата;
  • Музикалният генезис на едно литературно призвание;
  • Моцартова музикална тематизация - естетическо и мистично преживяване;
  • Урокът по хуманизъм на Бетовен;
  • Посвещаване в тайната на Шопен: методът на мадам Пилинска;
  • Олет Тулмонд, или за литературата... и други изкуства;
  • Музикална композиция и интермедиалност;
  • За изобразителното изкуство и границата между истинно и фалшиво;
  • Функциите на писането и залозите на авторефлексивността;
  • Фигури на писателя, разказвача и читателя: литературно (съ)преживяване и претворяване в "Мечтателката от Остенде" и "Двамата господа от Брюксел";
  • Читателски практики и писателски фигури в разказите "Мечтателката от Остенде" и "Лоши четива";
  • Травматични преживявания и посмъртни послания в "Кучето", "Двойка от трима" и "Двамата господа от Брюксел";
  • Вариации на тема престъпление и изкупление, просветление и опрощение в диптиха "Концерт в памет на един ангел" и "Отмъщението на прошката";
  • Концерт в памет на един ангел: равнища и форми на литературна музикализация;
  • Етически функции на оперните препратки и интертекстуалните практики в "Мадмоазел Бътърлфай" и "Нарисувай ми самолет";
  • Накратко за кратките форми;
  • Изкуството на романа и изкуствата в романа;
  • За различните фигури на художници и ролята на изкуството в романите "(Не)възможният Адолф" и "Когато бях произведение на изкуството";
  • Алтернативен портрет на диктатора като художник;
  • Функции на евокатативната интермедиалност" сюрреалистичната естетика на екфраззиса;
  • Когато бях произведение на изкуството: функции и проявления на визуалната интермедиалност;
  • Иронично-сатирични щрихи;
  • Художествените трансформации на Тацио / Адам бие - завръщане към общочовешките ценности;
  • Отражения и преображения на Творческите фигури в "Жената с огледалото" и "Сектата на егоистите";
  • Живопис и животопис в "Жената с огледалото";
  • Огледални сюжети за три женски фигури: емпатични засрещания и творчески превъплъщения;
  • Лабиринти на (съ)авторството в "Сектата на егоистите";
  • Катоптрични вариации и тематизации на творческия акт в "Сектата на егоистите" и "Жената с огледалото";
  • Писателски фигури и интермедиални практики в "Папагалите от площад Арецо" и "Човекът, който виждаше отвъд лицата": в търсене на синтетични форми;
  • Музикална и кинематографична интермедиалност в "Папагалите от площад Арецо";
  • Кинематографични техники и особености на хоровия роман;
  • Писателски превъплъщения и автобиографични проекции в "Човекът, който виждаше отвъд лицата";
  • "Папагалите от площад Арецо" - катализатор на автотекстуалност;
  • "Човекът, който виждаше отвъд лицата" като рекапитулационна творба;
  • Заключение;
  • Библиография.
Ключови характеристики
ISBN 9789540755052
SKU BKBK0014105N
Автор Антоанета Робова
Брой страници 302
Жанрове Литературознание
Издателство УИ "Св. Климент Охридски"
Категория История, културология и публицистика

Напишете мнение

Моля впишете се или се регистрирайте, за да напишете мнение