Театърът: теория и практика (твърди корици)
- Модел: Театърът: теория и практика (твърди корици)
- Наличност: В наличност
- 33.00 лв.
Според Айзенщайн: „Да бъде наричан формалист някой, който се занимава с формата в изкуството, е все едно този, който изследва сифилиса, да бъде наричан сифилитик.“ Но през 30-те години на миналия век властта използва „формализма“, за да преследва всеки, отклонил се от каноните на социалистическия реализъм. Под ударите на „формализма“ попадат гении като Шостакович и Майерхолд. Театърът на Майерхолд е закрит, свикано е съвещание на режисьорите от цялата страна, на което той трябва да се разкае и да си признае „грешките“.
Майерхолд не оправдава очакванията на властимащите и заявява: „Обвиняват ме, че съм формалист. Бих ви попитал: щом има формализъм, трябва да има и антиформализъм. Вероятно социалистическият реализъм е този ортодоксален антиформализъм. Ако наричате антиформализъм това, което направихте със съветския театър напоследък, аз предпочитам да съм формалист. Защото това, което се случва с нашите театри, е жалко и страшно... Преследвахте формализма, а убихте изкуството. А без изкуство няма театър!“
Скоро след това Майерхолд е арестуван с абсурдно обвинение, че е японски шпионин. Разстрелян е на 2 февруари 1940 г.
„Театърът: теория и практика“ разкрива възгледите за театралното изкуство на гениалния режисьор и дава възможност да се надникне в неговата творческа лаборатория.
Владимир Игнатовски
♦ ♦ ♦
Всеволод Мейерхолд напуска университета и постъпва в музикално-драматичното училище на Московоското филхармонично дружество. Завършва го, когато е на 24 години, и веднага постъпва в трупата на Московския художествен театър, където изиграва 18 роли. През 1902 г. е начело на сдружението „Другарствата на новата драма“. Две години по-късно гостува в родния си град Пенза със създадения от него театър. Само за три години Всеволод Мейерхолд поставя 170 спектакъла. По това време започва формирането на художествената програма на режисьора, свързана с поетиката на символизма, с принципите и стилистиката на условния театър. Най-пълно тази стилистика намира изражение в Петербургския театър, на който от 1906 г. Мейерхолд е главен режисьор.
Ключови характеристики | |
ISBN | 9786190101697 |
SKU | BKBK0001018N |
Автор | Всеволод Майерхолд |
Брой страници | 584 |
Жанрове | Театър |
Издателство | Изток-Запад |
Категория | Изкуство, фотография, кино, музика Изток-Запад |